Blog

2020-06-26

Några tips för dig som jobbar med webb i sommar

Målgrupp: Alla som jobbar med webbinnehåll och har tillgång till Vizzit Webmaster

Har du sen semester, eller jobbar bitvis i sommar? Då kan det vara ett bra tillfälle att arbeta med er webbplats! Här kommer några tips på åtgärder som kommer göra både er webbplats och de som jobbar med den lite gladare: 

Rensa bland obesökta sidor

Nästan alla våra kunder har sidor som inte besökts på mer än ett år, och som bidrar bara till att göra webbplatsen rörig och svår att navigera. Genom att rensa bland dessa kommer både överskådligheten och arbetet med webbplatsen att förenklas.

Gör såhär:

  1. Öppna verktygsportalen My Vizzit, och gå in i verktyget Webmaster. Klicka på fliken ”Verktyg” längst upp för att aktivera verktygsfunktionen.
  2. Nu visas de fem intervallen och webbplatsens struktur. Klicka på ett intervall för att enkelt se hur många sidor i strukturen som faller inom det intervallet. Som standard är intervallet ”obesökta” (intervall 1) markerat; använd detta för att se var flest obesökta sidor finns.
  3. Gör en enklare granskning av era obesökta sidor: 

    • Borde de få besök? Om inte, kan de tas bort?

    • Om de rimligen borde få besök, varför får de inte trafik? Behöver de uppdateras, flyttas, eller marknadsföras mer?

    • Ligger vissa av dessa sidor i ett filarkiv, som egentligen inte borde mätas alls? Notera platsen i strukturen. Skicka sedan denna information till support@vizzit.se, så utesluter vi dessa sidor ur statistiken.
  4. Använd underlaget du nu har skapat för att avpublicera eller ta bort de sidor som inte längre fyller något syfte. Planera även underhåll för de sidor som behöver ses över.

Se över sidor med lite trafik

Vad gäller för sidor som får väldigt lite trafik? Genom att granska, rensa och arbeta med dessa sidor kan man förenkla webbplatsen ytterligare, och göra det lättare för besökare att hitta det de söker. Exakt vad som räknas som en liten trafikvolym beror på hur många besök er webbplats får; ni vet bäst vad som är rimligt för era sidor. 

Gör såhär:

  1. Öppna Webmaster, och klicka på knappen ”Verktyg” i menyn.
  2. När sidan visar intervallen och strukturen för webbplatsen, klicka på Intervall 2 (orange färg).
  3. Notera vilka noder som innehåller flest av dessa sidor. Finns det en trend?
  4. I strukturen, klicka på den nedåtpekande pilen längst till vänster om startsidan för att granska sällan besökta sidor på hela webbplatsen. En ny lista visas till höger i gränssnittet. Här kan man se hur många besök de sällan besökta sidorna haft under det senaste året. Klicka på samma pil bredvid en nod om du vill granska sällan besökta sidor i bara den noden.
  5. Se över sidorna och antalet sidvisningar. Är det rimligt att de får så få besök? Vissa sidor har en väldigt liten målgrupp, och det vore då mer oroväckande om de fick mycket trafik.
  6. Om trafikvolymen är oväntat låg, kolla upp följande: 

    • Ligger sidorna på rätt del av webbplatsen? Du kan klicka på ikonen till vänster om en sida i listan i det nya fönstret till höger för att visa var i strukturen sidan ligger.

    • Är sidorna sökbara? Går sidorna enkelt att hitta genom att navigera via menyerna, genom den interna sökfunktionen, eller via Google? Om du inte vet, pröva helt enkelt att söka efter dem, helst utan att använda sidans titel.

    • Är sidornas innehåll gammalt eller oklart?
  7. Bokför gärna dina observationer i ett Excel-dokument eller motsvarande. Detta underlag visar tydligt vad som behöver göras, och kan även kan användas av dina kollegor.

Så vad gör man om sidorna får oväntat lite trafik? Vi rekommenderar följande enklare åtgärder:

  1. Ligger en sida på fel plats?
    Flytta sidan dit den hör hemma. Försök placera sidor i ett naturligt sammanhang, där besökare förväntar sig att hitta dem.
  2. Går det inte att hitta sidan via den interna sökfunktionen, eller Google?
    Sökbarhet är mer komplext att åtgärda. Vizzit kommer publicera en guide till sökbarhet under augusti som hjälp i detta arbete. Om du vill börja nu så finns det resurser på nätet.
  3. Är sidornas innehåll gammalt eller otydligt?
    Planera in, alternativt börja redan nu, och uppdatera och förtydliga dessa sidor. Om det är några sidor som är av extra stor vikt, marknadsför gärna dessa uppdateringar på er startsida eller annan lämplig plats.

Resultatet

Det kan visa sig att det är mycket mer, eller mindre, som behöver göras än man trodde. Fördelen med att följa våra rekommendationer är att man får färre sidor man behöver hålla koll på, och att det är tydligt vad som behöver göras för att en webbplats ska bli så glad som möjligt.

Man kan självklart även använda samma metoder som vi diskuterat för att granska sina mest populära sidor, och se över deras innehåll

Ni har alla verktyg ni behöver. Nu behöver ni bara bestämma hur mycket ni vill veta.

Lycka till!

Mvh,

Vizzit
Make your website happy

No comments yet