Blogg

2020-03-17

Så här hjälper du besökare att snabbt hitta din information om coronaviruset

Mer än något annat vill besökare till offentliga webbplatser just nu få tag på information om coronaviruset, covid-19. Vad som gäller, vad man ska göra, och de senaste nyheterna. 

Av denna anledning har vi på Vizzit gjort ett större antal stickprov på svenska kommuner och myndigheter, inklusive våra egna kunder, för att se hur dessa informationssidor presterar. Som förväntat är ”corona” en av de termer som besökare mest sökt på. Under vår granskning har vi dock sett ett antal återkommande brister i rapporteringen och presentationen av informationen. 

Med begränsade resurser är det förståeligt att vissa brister uppstår. Samtidigt är det viktigt att alla som söker denna information kan nå den. Därför vill vi dela med sig av några rekommendationer för hur ni gör information om coronaviruset mer lättillgänglig: 

  1. Presentera informationen tydligt på startsidan. Använd er gärna av en bård eller informationsruta med en tydlig färg som gör den lätt att se. Kräv inte att besökare ska gå längre ner på sidan för att hitta informationen.
  2. Uppdatera informationen dagligen. Detta gäller även om det inte finns något nytt att säga, då det är viktigt för besökare att de kan känna att informationen är aktuell. Lägg gärna information om när texten senast uppdaterades, inklusive klockslag, högt upp på sidan i fråga.
  3. Tänk på att anpassa informationen för besökare med funktionsnedsättningar. Detta inkluderar tydligt informativa rubriker, länkar formulerade så att det framgår vad målsidan innehåller, och information i form av ren text (så att skärmuppläsningsverktyg kan läsa informationen). Det är just nu extra viktigt att personer med funktionsnedsättningar kan förlita sig på att få information från sina kommuner och myndigheter online, då befolkningen uppmanas att självisolera. 
  4. Se till att informationen går att hitta utifrån. Googla på passande termer, t.ex. ”<namnet på din organisation>” + ”corona”, och se till att första sökresultatet leder till rätt sida. Se till att både ”corona” och ”covid-19” är sökbara i kombination med namnet på din organisation. Om de inte är det, arbeta med er SEO för att säkerställa att den som söker enkelt kan hitta informationen. Förlita er inte på att besökare kommer gå via er startsida. 
  5. Identifiera avvikelser i webbplatsens trafik. Ha koll på er besöksstatistik. Avviker antalet besök från vad ni förväntar er? Se då till att så snart som möjligt förbättra dessa sidor, för att säkerställa att besökare får aktuell och relevant information. 

Genom att följa dessa fem råd kommer ni öka sannolikheten att besökare hittar och kan ta del av er information om corona. Om ni önskar ytterligare rådgivning och tips på hur ni kan säkerställa era besökares tillgång till viktig information, hör av er till oss på 08 545 888 60 eller på info@vizzit.se, så hjälper vi er. 

Med vänliga hälsningar,

Vizzit
Make your website happy

Inga kommentarer än